מנה-מנה לראש השנה

איך "קפץ" עלינו ראש השנה, בלי לתת שום הפסקה, פיזית או מנטלית, בין אדי הלחות והזיעה של הקיץ או הבטלה של החופש הגדול לבין החגיגיות והקרירות של חגי תשרי? השנה החגים חלים כל כך מוקדם וצפוף, שקשה להאמין שראש השנה ממש פה, מעבר לפינה. אני בכלל עוד ברשימת הספרים, בחירת החוגים והתלבושת האחידה שצריך לקנות. בגדים לחג? מתנות למשפחה? שוב אני נדחקת לפינת המתמחה ב"יצירתיות של הרגע האחרון".

למרות הלחץ, חשוב לי שהמנות של ארוחת החג יהיו מיוחדות, גם אם אין לי זמן לפינפונים. הנה מנה עיקרית טעימה מאוד וקלה להכנה, שנראית מיליון דולר וגם כזו שלא צריך להכין "על המינוט" (גם, גם, גם וגם). אפשר להיות לבושים בבגדי החג יחד עם האורחים ולהוציא אותה מהתנור החם. בכלל, עוף הוא מנה חובה על כל שולחן חג ישראלי גאה וכאן מדובר במנה מעולה, המשלבת זית ורימון וגפן. ארץ ישראל הישנה והטובה בצלחת שלכם. והרוטב שמתקבל בתבנית הצליה – אני מוכנה לריב עליו! טוב, לא ממש לריב בערב החג, אבל באמת שמתקשה לוותר עליו בתור הרוטב לאורז, שמשלים את העוף.

עוף שלם צלוי בטפנד זיתים

עוף שלם צלוי בטפנד זיתים

החומרים

  • עוף שלם
  • 200 גרם טפנד זיתים (אפשר לרסק זיתים עם קצת שמן זית, שום ותבלינים, אבל הכי קל הפעם לקנות – הטפנד של "אוליביה" הוא מצוין)
  • 1/2 כוס שמן זית
  • עלים מ-4-5 ענפי טימין
  • תבלינים: פלפל שחור, צ'ילי פלייקס (אין צורך במלח, הזיתים כבר נותנים מליחות למנה)

אופן ההכנה

  1. חתכו בסכין את העוף בחלק של החזה ואז שטחו אותו עם הידיים, כדי לקבל עוף משוטח ופרוש.
  2. ערבבו את חומרי ההשריה היטב בקערה ומרחו את העוף בהם.
  3. כסו את העוף והכניסו למקרר לכמה שעות (אפילו ללילה), לספיגת הטעמים.
  4. הניחו את העוף בתבנית מרופדת בנייר אפיה והכניסו לתנור שחומם מראש ל-250 מעלות, ל1/2 שעה.
  5. הורידו את הטמפרטורה של התנור ל-200 מעלות והשאירו אותו שם לכ-3/4 שעה נוספות (איך יודעים שהעוף מוכן? דוקרים אותו במזלג והמיצים שיוצאים ממנו שקופים). הפכו את העוף בחצי השעה האחרונה, כדי שייצלה גם בחלקו התחתון.

טפנד זיתים, יש גם דרך קיצור

עושים מסאז' לעוף ונותנים לו לנוח במשרה

אחד העופות הטעימים לחג!

ומה נגיש עם העוף?

אורז משובץ רימונים ונענע

אורז משובץ רימונים ונענע

4-6 מנות

החומרים

  • גרגרים מרימון אחד
  • 1/4 כוס מרסלה, פורט או יין מחוזק אחר (אני השתמשתי ביין מחוזק T2 של יקבי רמת הגולן, שאני אוהבת)
  • 2 כפות שמן (מי שבא לו להתפנק, שיחליף בחמאה)
  • 400 גרם (2 כוסות) אורז
  • 750 מ"ל (3 כוסות +) מים רותחים
  • עלים מצרור קטן של נענע, קצוצים (נטו כ-3-4 כפות)
  • מלח, כמון

אופן ההכנה

  1. השרו את גרגרי הרימון ל-2-3 שעות ביין המחוזק.
  2. הכינו את האורז: שימו שמן בסיר על אש בינונית. הוסיפו אורז וערבבו לציפוי הגרגרים בשמן. תבלו במלח ומעט כמון (וידוי: אין אצלי אורז בלי כמון). הוסיפו את המים הרותחים מעל, ערבבו וסגרו במכסה. הנמיכו לאש הקטנה ביותר ובשלו עד לאידוי מלא. השאירו עם המכסה סגור עוד קצת.
  3. להגשה: ערמו בצלחת הגשה את האורז ופזרו מעל את גרגרי הרימון ואת הנענע הקצוצה. כמה יפה, ככה טעים!

רימונים ביין מרוכז. תענוג!

אורז חגיגי לראש השנה

היין שכיכב אצלנו הקיץ הזה הוא סוביניון בלאן 2011 של כרם שבו. אין סיבה שהוא לא ימשיך לענג אותנו גם על שולחן ראש השנה, עם מנת העוף בטפנד זיתים ותוספת האורז החגיגית. להגיש צונן!

כרם שבו סובניון בלאן 2011

השוונץ:

למנה ארץ-ישראלית כזו, אני מצרפת הפעם גם שיר מתאים, כי ארץ אהבתי אחת היא לי וללאה גולדברג וגם למיכה שטרית, שהקול שלו ממיס אותי כל פעם מחדש. הכי חשוב: שתהיה שנה טובה!

כתיבת תגובה